§ 1
- Społeczna Szkoła Muzyczna I stopnia im. Władysława Szpilmana w Łodzi, zwana dalej Szkołą, jest niepubliczną szkołą muzyczną I stopnia realizującą działalność dydaktyczno-wychowawczą w dwóch cyklach:
- 6-letni cykl nauczania (przyjęcia do kl. I uczniów w wieku 6 - 10 lat),
- 4-letni cykl nauczania (przyjęcia do kl. I uczniów w wieku 11 - 16 lat).
- Szkoła ma siedzibę w Łodzi. Szkoła nie ma wyznaczonego obwodu.
- Organem prowadzącym Szkołę jest Stowarzyszenie CRA "Maestria" reprezentowane bezpośrednio przez Zarząd Towarzystwa, zwany dalej Zarządem, na podstawie ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty, zwanej dalej Ustawą, przepisami prawa dotyczącymi szkolnictwa artystycznego oraz niniejszego statutu.
- Organem sprawującym nadzór pedagogiczny nad działalnością Szkoły jest Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
§ 2
- Zarząd sprawuje nadzór nad działalnością Szkoły w zakresie spraw finansowych, lokalowych
i administracyjnych.
- Do zadań Zarządu należy w szczególności:
- powierzanie oraz odwoływanie dyrektora Szkoły ze stanowiska;
- zatrudnianie i zwalnianie pracowników Szkoły na wniosek dyrektora;
- zatwierdzanie preliminarza budżetowego Szkoły i nadzór nad jego wykonaniem;
- zatwierdzanie regulaminu Szkoły;
- zatwierdzanie regulaminu pracy i wynagradzania oraz regulamin dofinansowywania szkoleń zawodowych;
- opiniowanie wniosku dyrektora Szkoły w sprawie powierzenia stanowiska wicedyrektora;
- wyznaczanie nauczyciela zastępującego dyrektora Szkoły w razie jego nieobecności w przypadku braku stanowiska wicedyrektora;
- składanie wniosków do dyrektora Szkoły w sprawach dydaktyczno - wychowawczych i opiekuńczych;
- opracowywanie i zawieranie z rodzicami lub opiekunami uczniów umowy cywilnoprawnej, na podstawie której następuje przyjęcie ucznia do Szkoły;
- zapewnienie możliwie najlepszych warunków nauczania oraz prawidłowego rozwoju psychicznego
i fizycznego uczniów w tym bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki;
- zapewnienie prawidłowego stanu obiektów Szkoły, w tym wykonywanie remontów oraz innych zadań inwestycyjnych;
- zapewnienie obsługi finansowej i administracyjnej Szkoły;
- wyposażenie Szkoły w pomoce dydaktyczne i sprzęt niezbędny do pełnej realizacji zadań statutowych;
- zapewnienie właściwej informacji o Szkole poprzez działania promocyjne i reklamowe.
- Zarząd zobowiązany jest do pisemnego ustosunkowania się do pism i wniosków składanych do Zarządu
w terminie do 14 dni od daty otrzymania pisma lub wniosku.
§ 3
- Szkoła realizuje cele i zadania wynikające z przepisów prawa.
- Głównym celem Szkoły jest zapewnienie uczniom możliwości pełnego rozwoju intelektualnego, psychofizycznego i obywatelskiego.
- Celem działalności Szkoły jest w szczególności:
- zapewnienie realizacji programu kształcenia opartego o podstawę programową kształcenia
w zawodach szkolnictwa artystycznego,
- umożliwia dodatkowo realizowanie programów autorskich pozwalających na znaczne poszerzenie w/w programów nauczania, zapewnia realizację szkolnego programu wychowawczego,
- przygotowuje absolwentów do podjęcia dalszego kształcenia w szkołach muzycznych II stopnia,
- rozbudza i rozwija indywidualne zdolności artystyczne,
- przygotowuje wrażliwych i świadomych odbiorców sztuki,
- aktywnie oddziaływuje na otoczenie w sferze kultury,
- w szczególnych przypadkach szkoła umożliwia uczniom realizację indywidualnego toku nauczania
w oparciu o obowiązujące przepisy,
- zapewnia pełny rozwój osobowości dziecka zgodnie z najwyższymi normami etycznymi
i społecznymi.
- rozwija poczucie odpowiedzialności i miłości do ojczyzny oraz poszanowania dla polskiego dziedzictwa kulturowego przy jednoczesnym otwarciu się na wartości innych kultur - poprzez organizowanie koncertów i innych imprez przybliżających uczniom kulturę własnego kraju oraz innych narodów.
§ 4
Szkoła realizuje swoje cele poprzez:
- Prowadzenie zajęć edukacyjnych indywidualnych i grupowych określonych podstawą programową kształcenia w zawodach szkolnictwa artystycznego oraz programami edukacyjnymi obowiązującymi
w szkole, zgodnie z przepisami prawnymi dotyczącymi szkolnictwa artystycznego, rozszerzone o siatkę godzin ponadstandardowych umożliwiających wszechstronny rozwój indywidualnych zdolności uczniów.
- Oddziaływania poprzez naukę muzyki, których celem jest:
- rozwijanie wrażliwości na piękno i dobro,
- wspieranie ucznia w kształtowaniu własnej świadomości narodowej,
- naukę realizacji własnych celów poprzez rzetelną pracę,
- budzenie szacunku do ojczyzny - poprzez poznanie kultury własnego kraju .
- Organizowanie imprez typu koncert, prezentujących osiągnięcia wybranych uczniów.
- Organizowanie i uczestniczenie w przesłuchaniach, festiwalach, konkursach regionalnych i ogólnopolskich.
- Organizowanie i uczestniczenie w seminariach z udziałem wybitnych pedagogów artystów z kraju
i zagranicy.
- Współdziałanie z samorządem lokalnym w zakresie rozwijania działalności kulturalnej.
- Współpracę z instytucjami i stowarzyszeniami wspierającymi statutową działalność Szkoły
- Współpracę z innymi instytucjami na terenie miasta, organizowanie wspólnych imprez.
§ 5
- Uczniowie, ich rodzice lub opiekunowie, zwani dalej rodzicami, nauczyciele oraz inni pracownicy Szkoły tworzą społeczność szkolną.
- Członkowie społeczności szkolnej uczestniczą w życiu Szkoły bezpośrednio oraz poprzez swoich przedstawicieli we władzach organu prowadzącego, w kolegium rodziców i w samorządzie uczniowskim.
- Rodzice mogą składać prośby i wnioski w formie pisemnej dotyczące funkcjonowania Szkoły na ręce dyrektora Szkoły.
§ 6
- Zarząd jest pracodawcą dla zatrudnionych w Szkole nauczycieli oraz innych pracowników niebędących nauczycielami w rozumieniu art.3 kodeksu pracy.
- Osobą dokonującą za pracodawcę czynności w sprawach z zakresy prawa pracy jest Dyrektor Szkoły.
- Dyrektor Szkoły dokonuje czynności w sprawach związanych z prawem pracy po zasięgnięciu opinii Zarządu.
- Dyrektor Szkoły w ramach swych kompetencji prowadzi sprawy związane z awansem zawodowym nauczycieli.
§ 7
Zadania opiekuńcze szkoły dotyczą w szczególności :
- sprawowania opieki nad uczniami przebywającymi w szkole podczas zajęć obowiązkowych, nadobowiązkowych i pozalekcyjnych
- korzystania z pomieszczeń szkolnych przez nauczycieli i uczniów podczas zajęć i poza zajęciami dydaktycznymi,
- współuczestniczenia w organizowaniu dodatkowych imprez pozalekcyjnych,
- inicjowania pomocy uczniom mającym trudności w nauce.
§ 8
Szkoła może prowadzić działalność innowacyjną i eksperymentalną. Szkoła przestrzega wszystkich aktualnych Rozporządzeń MKiDN w tej dziedzinie, dotyczących szkół publicznych:
- Innowacje i eksperymenty nie mogą prowadzić do zmiany typu szkoły.
- Innowacja lub eksperyment może obejmować wszystkie lub wybrane zajęcia edukacyjne całą szkołę lub jej część. Innowacja może w szczególności polegać na modyfikacji metod i sposobów nauczania, zachowując cele i treści nauczania oraz osiągnięcia ucznia określone w podstawie programowej kształcenia.
- Rozpoczęcie innowacji lub eksperymentu może nastąpić po zapewnieniu przez szkołę warunków kadrowych i organizacyjnych niezbędnych do realizacji planowanych działań innowacyjnych
i eksperymentalnych.
- Uchwała rady pedagogicznej w sprawie wprowadzenie innowacji może być podjęta po uzyskaniu:
- pisemnego projektu innowacji, obejmującej proponowane zmiany w metodach i środkach działalności dydaktycznej, wychowawczej lub opiekuńczej szkoły oraz w pracy nauczycieli, a także proponowany czas trwania innowacji,
- pisemnej zgodny nauczycieli, którzy będą uczestniczyć w innowacji,
- pisemnej zgody autora (autorów) innowacji na jej prowadzenie w szkole .
- Dyrektor szkoły uchwałę rady pedagogicznej w sprawie wprowadzenia innowacji wraz z przyjętym dokumentem przekazuje niezwłocznie jednostce nadzoru - Centrum Edukacji Artystycznej, który nadzoruje prowadzenie innowacji.
- Prowadzenie eksperymentu w szkole wymaga zgody Ministra KiDN, który określi warunki prowadzenia eksperymentu, w tym czas jego trwania.
- Eksperyment może w szczególności dotyczyć:
- cyklu kształcenia,
- ramowego planu nauczania określonego w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania
w publicznych szkołach i placówkach artystycznych,
- podstawy programowej kształcenia w zawodzie,
- wprowadzenia specjalności lub specjalizacji nie ujętej w podstawie programowej kształcenia
w zawodzie,
- wprowadzeniu kształcenia w zawodzie nie umieszczonym w klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego artystycznego,
- sposobu oceniania, klasyfikowania, promowania uczniów i przeprowadzania sprawdzianów
i egzaminów w zakresie podstawy programowej, pod warunkiem, że w istotny sposób nie zmienia sytuacji ucznia objętego eksperymentem.
- Uchwała Rady pedagogicznej w sprawie wprowadzenia eksperymentu może być podjęta po uzyskaniu:
- pisemnego projektu eksperymentu, obejmującego cele, założenia i sposób realizacji eksperymentu oraz proponowany czas jego trwania,
- pisemnej zgody nauczycieli, którzy będą uczestniczyć w realizacji eksperymentu,
- pisemnej zgody autora eksperymentu,
- pisemnej opinii jednostki naukowej dot. eksperymentu oraz pisemnej zgody tej jednostki na sprawowanie opieki nad przebiegiem eksperymentu.
- Dyrektor szkoły, na podstawie uchwały rady pedagogicznej występuje do Ministra KiDN z wnioskiem
o wyrażenie zgody na prowadzenie eksperymentu. Wniosek składa się za pośrednictwem CEA, które dołącza opinię.
- CEA, w ramach sprawowanego nadzoru pedagogicznego, nadzoruje prowadzenie eksperymentu.
W przypadku stwierdzenia, że eksperyment jest prowadzony niezgodnie z warunkami określonymi przez Ministra lub powoduje obniżenie jakości pracy dydaktycznej
wychowawczej lub opiekuńczej szkoły - Minister może zmienić warunki prowadzenia eksperymentu lub postanowić o jago zaprzestaniu.
§ 9
Szkoła wydaje uczniom roczne świadectwo promocyjne, a swoim absolwentom świadectwo ukończenia Szkoły Muzycznej I stopnia, które upoważnia do ubiegania się o przyjęcie do Szkoły Muzycznej II stopnia.
§ 10
Organami Szkoły są:
- Dyrektor Szkoły.
- Rada Pedagogiczna.
- Samorząd Uczniowski.
§ 11
- Decyzje organów Szkoły określonych w § 10 ust. 2 - 3 zapadają w formie uchwał zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków.
- Na wniosek jednego z członków organu w § 10 ust. 2 - 3 zarządza się glosowanie tajne.
- Posiedzenia organów w § 10 ust. 2 - 3 są protokołowane.
- Uchwały organów Szkoły w § 10 ust. 2 - 3 sprzeczne z obowiązującym prawem lub ze statutem Szkoły mogą być zawieszone przez odpowiednio Dyrektora Szkoły, Zarząd lub Wizytatora CEA.
- Organy Szkoły zobowiązane są do pisemnego ustosunkowania się do pism i wniosków składanych do tych organów w terminie do 14 dni od daty ot
§ 12
- Kandydata na stanowisko dyrektora Szkoły wyłania Zarząd w drodze konkursu lub w drodze uchwały Zarządu, po spełnieniu kryteriów, wymienionych w ust. 2.
- Dyrektorem Szkoły może być nauczyciel dyplomowany lub mianowany, posiadający kwalifikacje wymagane przez obowiązujące przepisy prawne.
- Powierzenie stanowiska dyrektora Szkoły następuje, jeżeli Wizytator Centrum Edukacji Artystycznej - sprawujący nadzór pedagogiczny nad szkołą z ramienia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
- nie zgłosi w terminie 14 dni od przedstawienia kandydata na to stanowisko umotywowanego zastrzeżenia.
§ 13
Zarząd może odstąpić od procedury konkursowej w przypadku przedłużania kadencji urzędującego dyrektora Szkoły na kolejne 5-letnie okresy, pod warunkiem uzyskania pozytywnej opinii Rady Pedagogicznej.
§ 14
Zarząd może odwołać dyrektora Szkoły w razie:
- złożenia przez dyrektora Szkoły rezygnacji - na zasadzie porozumienia stron;
- naruszenia lub nieprawidłowego wykonywania zadań i obowiązków określonych w statucie Szkoły
- w każdym czasie;
- ciężkiego naruszenia podstawowych obowiązków pracowniczych - w trybie art.52 kodeksu pracy.
§ 15
- Dyrektor Szkoły kieruje bieżącą działalnością Szkoły i reprezentuje ją na zewnątrz.
- Dyrektor Szkoły w szczególności:
- jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w Szkole nauczycieli i pracowników niebędących nauczycielami;
- sprawuje bezpośredni nadzór pedagogiczny w Szkole w zakresie określonym aktualnymi przepisami prawa dot. szkolnictwa publicznego artystycznego, w szczególności:
- przeprowadza ewaluację wewnętrzną i wykorzystuje jej wyniki do doskonalenia pracy szkoły,
- kontroluje przestrzeganie przez nauczycieli przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły,
- wspomaga nauczycieli w realizacji ich zadań, w szczególności przez organizowanie szkoleń
i narad, motywowanie do doskonalenia i rozwoju zawodowego,
- przedstawia nauczycielom wnioski wynikające ze sprawowanego przez siebie nadzoru pedagogicznego,
- opracowuje na każdy rok szkolny plam nadzoru pedagogicznego, który przedstawia Radzie pedagogicznej w terminie do 15 września roku szkolnego, którego dotyczy plan.
Plan ten zawiera w szczególności: cele, przedmiot ewaluacji wewnętrznej oraz jej harmonogram, tematykę i terminy przeprowadzenia kontroli przestrzegania przez nauczycieli przepisów prawa, tematykę szkoleń i narad,
- do dnia 31 sierpnia każdego roku dyrektor przedstawia Radzie Pedagogicznej wyniki i wnioski ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego) sprawuje opiekę nad uczniami i stwarza im warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego,
- sprawuje opiekę nad uczniami i stwarza im warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego;
- opracowuje plan pracy Szkoły w oparciu o szkolny zestaw programów nauczania,
- opracowuje regulamin pracy Szkoły, regulamin wynagradzania do zatwierdzenia przez Zarząd,
- opracowuje preliminarz budżetowy Szkoły,
- opracowuje sprawozdania z działalności Szkoły - zgodnie z aktualnie obowiązującymi przepisami prawa dot. publicznych szkół artystycznych i przekazuje Wizytatorowi CEA oraz Zarządowi,
- ustala tygodniowy rozkład zajęć obowiązkowych,
- niezwłocznie przekazuje do wiadomości Zarządowi polecenia wydane przez Wizytatora CEA oraz inne organy lub instytucje,
- dysponuje środkami finansowymi określonymi w preliminarzu zatwierdzonym przez Zarząd oraz ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie,
- przestrzega zasad przyjmowania uczniów do szkoły, w oparciu o aktualne przepisy prawa MKiDN dot. publicznych szkół artystycznych w sprawie warunków przyjmowania uczniów do szkół
i placówek artystycznych oraz przechodzenia z jednych typów szkół do innych.
- realizuje uchwały organu prowadzącego, rady pedagogicznej i kolegium rodziców podjęte w ramach ich kompetencji stanowiących;
- odpowiada za prawidłowe prowadzenie i przechowywanie dokumentacji szkolnej;
- skreśla ucznia z listy uczniów w przypadkach określonych w statucie Szkoły .
§ 16
- Rada pedagogiczna jest kolegialnym organem Szkoły.
- Rada pedagogiczna uchwala regulamin swojej działalności.
- Rada pedagogiczna posiada kompetencje stanowiące i opiniujące określone w ustawie.
- Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy:
- zatwierdzanie planu pracy Szkoły,
- zatwierdzanie regulaminu Rady Pedagogicznej,
- zatwierdzanie wewnątrzszkolnego systemu oceniania,
- zatwierdzanie kodeksu ucznia obowiązującego w Szkole,
- podejmowanie uchwał w sprawie wyników i klasyfikacji i promocji uczniów w oparciu
o wewnątrzszkolny system oceniania,
- podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych,
- ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli,
- zatwierdzanie programu rozwoju szkoły,
- zatwierdzanie programu wychowawczego szkoły,
- podejmowanie uchwał w sprawie promowania uczniów poza zwykłym trybem,
- podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy uczniów i powtarzania klasy,
- podejmowanie uchwał w sprawie autorskich programów nauczania.
- Rada pedagogiczna opiniuje:
- organizację pracy Szkoły, w tym zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych,
- wnioski dyrektora Szkoły o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień;
- propozycje dyrektora Szkoły w sprawie przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowych płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych
i opiekuńczych.
- Uchwały Rady pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.
- Zebrania Rady pedagogicznej są protokołowane.
- Nauczyciele są zobowiązani do nie ujawniania spraw poruszanych na posiedzeniu Rady pedagogicznej, które mogą naruszać dobro osobiste uczniów lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników szkoły.
§ 17
- W Szkole działa samorząd uczniowski, który tworzą wszyscy uczniowie szkoły.
- Zasady wybierania, strukturę oraz zasady funkcjonowania samorządu uczniowskiego określa Regulamin.
- Samorząd uczniowski:
- uchwala regulamin swojej działalności,
- opiniuje kodeks ucznia,
- występuje z wnioskami i opiniami dotyczącymi spraw uczniów do odpowiednich kompetencyjnie organów Szkoły;
- ma prawo organizowania działalności kulturalnej i sportowej uczniów zgodnie z potrzebami
i własnymi możliwościami organizacyjnymi po uzgodnieniu z dyrektorem Szkoły.
§ 18
- Dyrektor może wstrzymać wykonanie uchwał organów szkoły niezgodnych z przepisami prawa lub interesem szkoły. O wstrzymaniu wykonania uchwały dyrektor niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący szkołę oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny.
- Organ sprawujący nadzór pedagogiczny (Wizytator CEA) w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę uchyla uchwałą w razie stwierdzenia jej niezgodności z przepisami prawa. Rozstrzygnięcie organu sprawującego nadzór pedagogiczny jest ostateczne.
§ 19
- Podstawą prawną działalności szkoły jest :
- Uchwała Zarządu Stowarzyszenia Centrum Rozwoju Artystycznego "Maestria" w Łodzi z dn. 28.06.2010 r. o powołaniu Społecznej Szkoły Muzycznej I st. im. Władysława Szpilmana w Łodzi ,
- aktualnie obowiązująca Ustawa o systemie oświaty,
- niniejszy statut uchwalony przez Zarząd Stowarzyszenia Centrum Rozwoju Artystycznego "Maestria" w Łodzi.
§ 20
- Czas trwania jednostki lekcyjnej wynosi 30 lub 45 min (jednostka przyjęta w ramowym planie nauczania ustalonym przez MKiDN dla publicznych szkół artystycznych).
- Treści kształcenia, układ i zakres nauczania poszczególnych przedmiotów ( podstawy programowe) określają aktualnie obowiązujące Rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego: program nauczania dla szkół muzycznych I stopnia, kształcenia w zawodach szkolnictwa artystycznego, a także programy autorskie opracowane przez nauczycieli szkoły i zaopiniowane przez Radę Pedagogiczną.
- Organizację szkoły w danym roku szkolnym określa dyrektor szkoły w arkuszu organizacji szkoły, na podstawie ramowego planu nauczania i planu pracy szkoły, zatwierdza organ prowadzący szkołę, opiniuje zaś Wizytator CEA.
- Organizacja szkoły zawiera liczbę pracowników szkoły łącznie z liczbą stanowisk kierowniczych, liczbę godzin wszystkich przedmiotów oraz rozkład zajęć obowiązkowych i nadobowiązkowych.
- Szkoła przestrzega terminów rozpoczynania i kończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określonych w przepisach MKiDN w sprawie organizacji roku szkolnego w publicznych szkołach i placówkach artystycznych.
- Szkoła przestrzega Rozporządzenia MKiDN w sprawie organizacji roku szkolnego :
- zajęcia dydaktyczno-wychowawcze rozpoczynają się w pierwszym powszednim dniu września,
z wyjątkiem piątku i soboty, a kończą w ostatni piątek czerwca ,
- w klasach programowo najwyższych zajęcia dydaktyczno - wychowawcze kończą się w środę bezpośrednio poprzedzającą zakończenie rocznych zajęć wychowawczo - dydaktycznych,
- decyzje o organizacji tygodnia pracy podejmuje dyrektor szkoły, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej,
- o przyjętej organizacji tygodnia pracy dyrektor szkoły powiadamia organ prowadzący szkołę, uczniów i ich rodziców przed rozpoczęciem zajęć szkolnych ,
- dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej - może w danym roku szkolnym ustalić dodatkowe dni wolne od zajęć dydaktyczno-wychowawczych w wymiarze do 6 dni
(w dni świąt religijnych niebędących dniami ustawowo wolnymi od pracy, w dzień 2 maja -gdy wypada w dzień powszedni, w piątek po święcie Bożego Ciała lub inne dni - jeżeli jest to uzasadnione organizacją pracy szkoły.
- Dyrektor szkoły, w terminie do 30 września, informuje nauczycieli, uczniów oraz ich rodziców o ustalonych w danym roku szkolnym dodatkowych dniach wolnych od zajęć dydaktyczno - wychowawczych.
- Tygodniowy wymiar godzin lekcyjnych ustala się według ramowego planu nauczania w publicznych szkołach i placówkach artystycznych, zatwierdzonego przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
- Dyrektor szkoły może umożliwić zwiększenie jednostki lekcyjnej na prośbę pedagoga prowadzącego dla uczniów wybitnie uzdolnionych oraz w innych uzasadnionych przypadkach.
- Szkoła organizuje rekrutację uczniów na podstawie dobrowolnych zgłoszeń oraz badania przydatności kandydatów określonych w rozdziale IX niniejszego statutu.
§ 21
- Szkoła w uzasadnionych przypadkach umożliwia indywidualny tok nauczania w oparciu o obowiązujące Rozporządzenie MKiDN w sprawie warunków i trybu udzielania zezwoleń na indywidualny program lub tryb nauki w szkołach nierealizujacych kształcenia ogólnego -
określające przepisy dla publicznych szkół artystycznych.
- Uczeń realizujący indywidualny program nauki kształci się w zakresie jednego, kilku lub wszystkich obowiązkowych artystycznych zajęć edukacyjnych przewidzianych w szkolnym planie nauczania dla danej klasy, według programu dostosowanego do jego uzdolnień,
zainteresowań i możliwości edukacyjnych.
- Uczeń realizujący indywidualny tok nauki kształci się według systemu innego, niż udział w obowiązkowych artystycznych zajęciach edukacyjnych, przewidzianych w szkolnym planie nauczania dla danej klasy.
- Uczeń objęty indywidualnym tokiem nauki może realizować w ciągu jednego roku szkolnego program nauczania z zakresu dwóch lub więcej klas i może być klasyfikowany i promowany w czasie całego roku szkolnego.
- Indywidualny tok nauki może być realizowany według programu nauczania objętego szkolnym zestawem programów nauczania lub indywidualnego programu nauki.
- Uczeń może realizować indywidualny program lub tok nauki na każdym etapie edukacyjnym.
- Zezwolenie na indywidualny program lub tok nauki może być udzielone po upływie co najmniej jednego roku nauki.
- Z wnioskiem o udzielenie zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki mogą wystąpić :
- pełnoletni uczeń,
- rodzice (prawni opiekunowie) niepełnoletniego ucznia,
- nauczyciel prowadzący artystyczne zajęcia edukacyjne, których dotyczy wniosek - za zgodą rodziców (prawnych opiekunów) albo pełnoletniego ucznia.
- Wniosek składa się do dyrektora szkoły za pośrednictwem nauczyciela przedmiotu głównego tego ucznia.
- Do wniosku o którym mowa w ust. 21 pkt.9 nauczyciel prowadzący artystyczne zajęcia edukacyjne powinien dołączyć informacje o predyspozycjach i możliwościach ucznia oraz o jego dotychczasowych osiągnięciach, a także indywidualny program nauki opracowany
opracowany przez tegoż nauczyciela, lub opracowany poza szkołą, który uczeń ma realizować pod jego kierunkiem.
- W przypadku, gdy nauczycielem prowadzącym artystyczne zajęcia edukacyjne, których dotyczy wniosek o udzielenie zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki, nie jest nauczycielem przedmiotu głównego, informacje o predyspozycjach ucznia opiniuje nauczyciel
przedmiotu głównego ucznia, którego dotyczy wniosek.
- Indywidualny program nauki nie może obniżyć wymagań edukacyjnych artystycznych ustalonych dla danej klasy i wynikających z podstawy programowej.
- Dyrektor szkoły, po otrzymaniu wniosku o udzielenie zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki, zasięga opinii rady pedagogicznej.
- Dyrektor szkoły, po uzyskaniu opinii rady pedagogicznej może zezwolić na indywidualny program lub tok nauki. Zezwolenie jest udzielane na czas określony, nie krótszy, niż jeden rok szkolny.
- W przypadku przejścia ucznia do innej szkoły może on kontynuować indywidualny program lub tok nauki, po uzyskaniu zezwolenia szkoły, do której został przyjęty.
- Uczeń realizujący indywidualny tok nauki może uczęszczać na wybrane artystyczne zajęcia edukacyjne do danej klasy lub klasy programowo wyższej w tej, lub innej szkole albo na wybrane artystyczne zajęcia edukacyjne w szkole wyższego stopnia.
- Jeżeli uczeń o wybitnych uzdolnieniach jednokierunkowych nie może sprostać wymaganiom wymaganiom z artystycznych zajęć edukacyjnych nieobjętych indywidualnym programem lub tokiem nauki, nauczyciel prowadzący zajęcia może - na wniosek nauczyciela przedmiotu
głównego lub innego nauczyciela uczącego ucznia - dostosować wymagania edukacyjne z tych zajęć do indywidualnych potrzeb,
z zachowaniem wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej.
- Ocenianie, klasyfikowanie i promowanie ucznia realizującego indywidualny program lub tok nauki odbywa się na warunkach i w sposób określony w aktualnych przepisach w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz
przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w publicznych szkołach i placówkach artystycznych.
§ 22
- Podstawowym prawem ucznia jest prawo do nauki w warunkach poszanowania godności osobistej.
- W szczególności uczeń ma prawo do:
- zapoznawania się z programem nauczania, jego treścią, celem i stawianymi wymaganiami;
- zapoznania się z wewnątrzszkolnym systemem oceniania;
- jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowania;
- korzystania z zajęć pozalekcyjnych, form rekreacji i wypoczynku organizowanych przez Szkołę;
- prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi, w porozumieniem z dyrektorem Szkoły;
- prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu.
- Do obowiązków ucznia należy w szczególności:
- udział w zajęciach lekcyjnych i systematyczne przygotowanie się do nich;
- dbałość o dobre imię Szkoły i poszanowanie jej mienia;
- przestrzeganie porządku szkolnego, dbałość o zdrowie i bezpieczeństwo własne i innych uczniów;
- przestrzeganie zasad kultury współżycia w odniesieniu do członków społeczności szkolnej.
- Szczegółowe prawa i obowiązki ucznia zawiera Regulamin Samorządu Uczniowskiego i Kodeks Ucznia.
§ 23
- Uczniowie wyróżniający się nauką lub zachowaniem mogą zostać nagrodzeni:
- pochwałą udzielona wobec klasy przez wychowawcę;
- pochwałą udzielona przez dyrektora Szkoły;
- nagrodą rzeczową przyznawana przez dyrektora Szkoły.
- Uczniowie naruszający postanowienia statutu lub Kodeksu Ucznia podlegają karze:
- upomnienia udzielonego wobec klasy przez wychowawcę;
- nagany udzielonej przez dyrektora Szkoły;
- skreślenia z listy uczniów.
- Od decyzji w sprawie przyznania nagród lub kar przysługuje prawo do odwołania się do organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad szkołą w terminie 7 dni.
§ 24
- Uczeń może zostać skreślony z listy uczniów w przypadku:
- nagminnego i udokumentowanego naruszania dyscypliny szkolnej o ile stosowane środki wychowawcze nie rokują zmiany jego postępowania;
- spożywania alkoholu lub używania, sprzedawania lub nakłaniania innych uczniów do używania środków odurzających na terenie Szkoły lub podczas imprez organizowanych z udziałem społeczności szkolnej;
- czynnej napaści na jakąkolwiek osobę przebywającą na terenie Szkoły lub podczas imprez organizowanych z udziałem społeczności szkolnej, za wyjątkiem działania w ramach obrony koniecznej;
- kradzieży lub umyślnego uszkodzenia mienia Szkoły, innych uczniów, nauczycieli lub innych osób.
- Zarząd może skierować do dyrektora Szkoły wniosek o skreślenie ucznia z listy uczniów w przypadku naruszenia przez rodziców lub opiekunów ucznia postanowień umowy cywilnoprawnej, o której mowa
w §2 ust. 2 lit. j.
- Od decyzji dyrektora szkoły o skreśleniu ucznia z listy uczniów szkoły rodzicom (opiekunom) przysługuje prawo do odwołania się do organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad szkołą w terminie 7 dni od podjęcia decyzji przez dyrektora.
§ 25
- W uzasadnionych przypadkach uczeń może być zwolniony na czas określony z części zajęć edukacyjnych artystycznych.
- Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z części zajęć edukacyjnych na podstawie pisemnej prośby rodziców (prawnych opiekunów) oraz opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia ucznia w tych zajęciach, wydanej przez lekarza specjalistę lub poradnię
psychologiczno-pedagogiczną na czas określony w tej opinii.
- Jeżeli okres zwolnienia ucznia z zajęć edukacyjnych artystycznych uniemożliwia ustalenie śródrocznej lub końcoworocznej oceny klasyfikacyjnej, w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się "zwolniony" lub "zwolniona".
- Uczniowie pełnoletni składają pisemną prośbę o zwolnienie z zajęć edukacyjnych do dyrektora szkoły.
- Na terenie szkoły przestrzegany jest zakaz używania napojów alkoholowych, odurzających oraz strojów wyzywających, nie licujących z powagą placówki.
- Korzystanie z telefonów komórkowych i innych urządzeń na terenie szkoły jest zabronione podczas lekcji, podczas przerw wymaga zgody nauczyciela.
- W szkole obowiązuje przestrzeganie Kodeksu Ucznia, który obliguje uczniów do właściwego zachowania wobec nauczycieli i pozostałych uczniów.
§ 26
- Nauczyciele mają prawo nauczać zgodnie z wybranymi przez siebie i uzgodnionymi z dyrektorem metodami nauczania, przestrzegając przepisów prawa i etyki zawodowej.
- Prawa i obowiązki nauczycieli i innych pracowników Szkoły określają przepisy Kodeksu pracy, aktualnie obowiązującej Ustawy o systemie oświaty, niniejszego statutu i Regulaminu Szkoły.
- Nauczyciele w szczególności mają prawo do:
- współudziału w formułowaniu programów nauczania i wychowania;
- wyboru metod nauczania i wychowania z zachowaniem przepisów prawa i statutu Szkoły;
- egzekwowania od uczniów sformułowanych przez siebie wymagań, zgodnych z zasadami wewnątrzszkolnego systemu oceniania;
- opiniowania wniosku o indywidualny program lub tok nauki.
- W szczególności do obowiązków nauczycieli należy:
- dbałość o wysoką jakość pracy dydaktyczno - wychowawczej i opiekuńczej;
- odpowiedzialność za życie, zdrowie, i bezpieczeństwo uczniów;
- systematyczne pogłębianie wiedzy i podnoszenie kwalifikacji zawodowych;
- udzielanie pomocy uczniom w przezwyciężaniu niepowodzeń;
- aktywne uczestnictwo w zebraniach Rady pedagogicznej;
- przestrzeganie kultury współżycia w odniesieniu do członków społeczności szkolnej;
- na tydzień przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej ustne poinformowanie ucznia
o przewidywanej dla niego ocenie z prowadzonego przez siebie przedmiotu;
- na miesiąc przed zakończeniem semestru lub roku poinformowanie ucznia i jego rodziców na piśmie o przewidywanej dla niego ocenie niedostatecznej.
§ 27
- Działalność Szkoły nie ma charakteru zarobkowego.
- Szkoła jest finansowana z czesnego i innych opłat, dotacji budżetowych i darowizn oraz działalności gospodarczej prowadzonej przez Zarząd.
- Rodzice uczniów zobowiązani są do uiszczania czesnego i innych opłat w terminie ustalonym przez Zarząd. Zobowiązanie to potwierdzają w umowie zawartej z Zarządem w chwili zapisania dziecka do Szkoły.
- W przypadku opóźnienia się rodziców ze spełnieniem zobowiązań, o których mowa w ust. 2 przez okres trzech miesięcy Zarząd może rozwiązać umowę, o której mowa w §2. ust. 2 lit.j, a Dyrektor skreśla ucznia z listy uczniów Szkoły.
- Zarząd przekazuje środki finansowe zgodnie z zatwierdzonym preliminarzem Szkoły.
- Wyposażenie Szkoły stanowi własność organu prowadzącego oddanego Szkole w bezpłatne użytkowanie.
§ 28
Wysokość czesnego, zasady pobierania oraz odsetki za nieterminowe wpłaty ustala Zarząd.
§ 29
- Zarząd może, po uzyskaniu opinii dyrektora Szkoły i rady pedagogicznej, dofinansować do 75% kwoty czesnego w celu zapewnienia możliwości nauki w Szkole uczniom wybitnie uzdolnionym.
- Zasady przyznawania dofinansowania określa organ prowadzący.
§ 30
- Zajęcia dodatkowe, niewchodzące w zakres zatwierdzonego planu pracy Szkoły, dodatkowe kursy, obozy, wycieczki finansowane są odrębnie przez rodziców lub opiekunów uczniów.
- Zarząd może dofinansować zajęcia określone w ust.1.
§ 31
- Szkoła realizuje nauczanie w dwóch cyklach :
- cykl sześcioletni,
- cykl czteroletni,
- Zgodnie z podjętym ZOBOWIĄZANIEM szkoła:
- realizuje aktualne Rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w sprawie dopuszczania do użytku w szkołach artystycznych programów oraz dopuszczania do użytku szkolnego podręczników dla publicznych szkół artystycznych,
- stosuje zasady klasyfikowania i promowania uczniów zgodnie z aktualnie obowiązującą Ustawą Prawo oświatowe art.98 ust. 1 pkt.8 oraz art. 44 zc (D.U. z 2016 r. poz. 1943 w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów
w publicznych szkołach i placówkach artystycznych,
- przestrzega wymagań określonych w Rozporządzeniu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
w sprawie organizacji roku szkolnego w publicznych szkołach i placówkach artystycznych,
- przestrzega zapisów Rozporządzenia Ministra Kultury w sprawie określenia podstawowych warunków, niezbędnych do realizacji przez szkoły artystyczne zadań statutowych, dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,
- przestrzega aktualnie obowiązujących przepisów zawartych w Rozporządzeniu MKiDN w sprawie zasad wydawania wzorów świadectw, dyplomów i innych druków szkolnych,
- stosuje aktualnie obowiązujące przepisy prawa zawarte w Rozporządzeniu MKiDN w sprawie prowadzenia dokumentacji przez publiczne szkoły i placówki artystyczne,
- realizuje Rozporządzenie MKiDN w sprawie ramowych planów nauczania w publicznych szkołach
i placówkach artystycznych;
- ocenianie i klasyfikowanie w szkołach artystycznych odbywa się zgodnie z zasadami określonymi
w art. 44 zd-44 zp, art.44 zg ust.9, art.44 zj, art. 44 zf, art.44 e ust.4, 5 i 7 Ustawy Prawo oświatowe,
- przestrzega aktualnie obowiązujących przepisów prawa zawartych w Rozporządzeniu MKiDN
w sprawie kwalifikacji wymaganych od nauczycieli szkół artystycznych,
- laureaci ogólnopolskich konkursów, przesłuchań i przeglądów w zakresie przedmiotów artystycznych, których organizatorem jest Centrum Edukacji Artystycznej, otrzymują odpowiednio z danych zajęć artystycznych celującą ocenę końcoworoczną (śródroczną) a w przypadku egzaminu promocyjnego końcoworocznego są zwolnieni z tego egzaminu,
- z przedmiotu: instrument główny w szkole muzycznej I stopnia - z wyłączeniem klasy pierwszej - końcoworoczna ocena klasyfikacyjna ustalana jest przez komisję w trybie egzaminu promocyjnego.
§ 32
- Ocenianiu podlegają osiągnięcia edukacyjne ucznia.
- Ocenianie wewnątrzszkolne osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej, określonej w odrębnych przepisach i realizowanych w szkole programów nauczania, uwzględniających tę podstawę, oraz formułowaniu oceny.
- Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu :
- poinformowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych,
- pomoc uczniowi w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju,
- motywowania ucznia do dalszej pracy,
- dostarczanie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach
w uczeniu się oraz uzdolnieniach uczniów,
- umożliwianie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno - wychowawczej.
- Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje :
- formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i końcoworocznych (śródrocznych) ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych
i nadobowiązkowych zajęć edukacyjnych.
- ocenianie bieżące i ustalanie ocen klasyfikacyjnych śródrocznych, końcoworocznych
z obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć edukacyjnych wg. skali i w formach przyjętych w szkole, a także warunki ich poprawiania,
- przeprowadzanie egzaminów promocyjnych, klasyfikacyjnych i poprawkowych.
- ustalanie warunków i trybu uzyskania wyższych niż przewidywane końcoworocznych (semestralnych) ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć edukacyjnych,
z wyjątkiem oceny ustalonej w trybie egzaminu promocyjnego
- ustalanie warunków i sposobu przekazywania rodzicom (prawnym opiekunom) informacji
o postępach i trudnościach ucznia w nauce.
§ 33
- Nauczyciele na początku roku szkolnego informują uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o :
- wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznychi końcoworocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania
- sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów,
- warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana końcoworocznej (śródrocznej) oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć edukacyjnych, z wyjątkiem oceny ustalanej w trybie egzaminu promocyjnego
- Oceny są jawne zarówno dla ucznia, jak i jego rodziców (prawnych opiekunów).
- Na wniosek ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) nauczyciel uzasadnia ustaloną ocenę.
- Na wniosek ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne ucznia są udostępniane uczniowi lub jego rodzicom (prawnym opiekunom).
- Nauczyciel przechowuje sprawdzone przez siebie pisemne prace kontrolne uczniów przez okres do końca danego roku szkolnego.
- W danym dniu może się odbyć tylko jeden egzamin.
- Poszczególni nauczyciele są obowiązani poinformować ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów)
o przewidywanych dla niego ocenach klasyfikacyjnych w terminie dwóch tygodni przed końcoworocznym (śródrocznym) zebraniem plenarnym rady pedagogicznej.
- O grożącej uczniowi śródrocznej i końcoworocznej ocenie niedostatecznej nauczyciel jest zobowiązany poinformować ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów) na miesiąc przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej.
Poinformowanie rodziców jest sformułowane na piśmie i musi być potwierdzone podpisem rodziców. Potwierdzenie przechowuje nauczyciel do końca danego roku szkolnego.
- Wszystkie oceny ucznia - śródroczne i końcoworoczne powinny być uwidocznione w arkuszu ocen, dzienniku lekcyjnym i dzienniczkach uczniów. Oceny końcoworoczne wpisywane są do dziennika i arkusza ocen w pełnym brzmieniu wraz z oceną punktową.
- Nauczyciel jest obowiązany (na podstawie opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej) dostosować wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb ucznia.
- Rodzice (prawni opiekunowie) na swój wniosek mają prawo do zapoznania się z ocenami ucznia, dokumentacją egzaminu klasyfikacyjnego, poprawkowego, oraz inną dokumentacją - co potwierdzają własnoręcznym podpisem.
§ 34
W Społecznej Szkole Muzycznej I stopnia im. Władysława Szpilmana w Łodzi realizującej wyłącznie kształcenie artystyczne nie ustala się oceny zachowania.
§ 35
- Klasyfikację uczniów przeprowadza się dwukrotnie w danym roku szkolnym :
- w połowie roku szkolnego, tj. klasyfikację śródroczną ,
- oraz na zakończenie roku szkolnego tj. klasyfikację końcoworoczną.
- 1.1. Pierwszy semestr trwa od dnia rozpoczęcia zajęć dydaktyczno-wychowawczych we wrześniu do ostatniej soboty poprzedzającej ferie zimowe.
- 1.2. Drugi semestr trwa od poniedziałku wypadającego bezpośrednio po feriach zimowych do dnia zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
- Oceny klasyfikacyjne końcoworoczne (śródroczne) z zajęć edukacyjnych ustala się w stopniach według następującej skali :
Pełna nazwa oceny |
Skrót nazwy oceny |
Symbol cyfrowy oceny |
Punkty |
niedostateczny |
ndst. |
1 |
10 |
dopuszczający |
dop. |
2 |
11 ÷ 12 |
dostateczny |
dst. |
3 |
13 ÷ 15 |
dobry |
db. |
4 |
16 ÷ 20 |
bardzo dobry |
bdb. |
5 |
21 ÷ 24 |
celujący |
cel. |
6 |
25 |
- stopień celujący (6) - oznacza, że osiągnięcia ucznia wyraźnie wykraczają poza wymagania edukacyjne, samodzielnie i twórczo rozwija on własne uzdolnienia, biegle posługuje się zdobytymi umiejętnościami
w rozwiązywaniu problemów teoretycznych lub praktycznych z programu nauczania danej klasy; proponuje rozwiązania nietypowe, a także rozwiązuje zadania wykraczające poza program nauczania tej klasy ;
- stopień bardzo dobry (5) - oznacza, że uczeń całkowicie spełnia wymagania edukacyjne, sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami i umiejętnościami, samodzielnie rozwiązuje problemy teoretyczne
i praktyczne ujęte w programie nauczania potrafi zastosować posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań i problemów w nowych sytuacjach ;
- stopień dobry (4) - oznacza, że spełnienie wymagań edukacyjnych nie jest pełne, ale nie przewiduje się problemów w dalszym kształceniu, uczeń poprawnie korzysta z wiadomości, różnicuje i realizuje samodzielnie typowe zadania teoretyczne lub gra poprawnie technicznie i muzycznie, z małymi niedociągnięciami ;
- stopień dostateczny (3) - oznacza, że uczeń spełnił jedynie podstawowe wymagania edukacyjne, co może oznaczać trudności w toku dalszego kształcenia, gra z wyraźnymi brakami technicznymi
i muzycznymi ;
- . stopień dopuszczający (2) - oznacza, że spełnienie wymagań edukacyjnych jest minimalne i poważnie utrudni, a nawet może uniemożliwić dalsze kształcenie ;
- stopień niedostateczny (1)> - oznacza, że uczeń wyraźnie nie spełnia wymagań edukacyjnych co uniemożliwia mu kontynuację kształcenia.
§ 36
Oceny śródroczne i końcoworoczne :
- Ocena winna uwzględniać poza umiejętnościami przedmiotowymi przyrost wiedzy oraz postępy w nauce. Przy ustalaniu oceny z egzaminu promocyjnego uwzględnia się w szczególności jakość wykonania artystycznego oraz wysiłek wkładany przez ucznia w
wywiązywaniu się z obowiązków, wynikających ze specyfiki zajęć edukacyjnych,
- Ocenę z przedmiotu ustala nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne z wyjątkiem ocen ustalonych przez komisje egzaminacyjne - zgodnie z Rozporządzeniem MKiDN w sprawie oceniania i klasyfikowania,
z uwzględnieniem aktualnych zmian.
- Ocenę klasyfikacyjną śródroczną ustala się w ciągu ostatnich dwóch tygodni semestru, a ocenę końcoworoczną w ciągu dwóch tygodni przed zakończeniem zajęć lekcyjnych.
- Uczeń może być nieklasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich przedmiotów, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczających połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia
w szkolnym planie nauczania.
- Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności na zajęciach edukacyjnych zdaje egzamin klasyfikacyjny.
- Na prośbę ucznia nieklasyfikowanego z powodu nieobecności nieusprawiedliwionej lub na prośbę jego rodziców (prawnych opiekunów) rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny.
- W celu przeprowadzenia egzaminu klasyfikacyjnego dyrektor szkoły powołuje komisję w składzie:
- dyrektor szkoły - jako przewodniczący komisji
- nauczyciel uczący ucznia danego przedmiotu
- nauczyciel (nauczyciele) tego samego lub pokrewnego przedmiotu
- Egzamin klasyfikacyjny z instrumentu głównego przeprowadza komisja egzaminacyjna.
Egzamin klasyfikacyjny z pozostałych przedmiotów przeprowadza nauczyciel danego przedmiotu w obecności, wskazanego przez dyrektora szkoły, nauczyciela takiego samego lub pokrewnego przedmiotu.
- Przy ustalaniu oceny z egzaminu promocyjnego uwzględnia się w szczególności jakość wykonania artystycznego oraz wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki zajęć edukacyjnych.
- Termin egzaminu klasyfikacyjnego wyznacza dyrektor szkoły, nie później, niż w dniu poprzedzjącym dzień zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
- Uczeń, który z przyczyn losowych lub zdrowotnych nie przystąpił do egzaminu klasyfikacyjnego
w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie wyznaczonym przez dyrektora szkoły.
- Z przeprowadzonego egzaminu klasyfikacyjnego sporządza się protokół, zawierający w szczególności skład komisji albo imię i nazwisko nauczyciela danego przedmiotu, a także imię i nazwisko nauczyciela obecnego podczas egzaminu klasyfikacyjnego, termin egzaminu, pytania egzaminacyjne lub program oraz ocenę ustaloną odpowiednio przez komisję lub nauczyciela. Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia lub zwięzłą informację o odpowiedziach ucznia. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
- W przypadku nieklasyfikowania ucznia z zajęć edukacyjnych, w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się "nieklasyfikowany".
§ 37
- Egzamin klasyfikacyjny wyznacza się także uczniowi realizującemu indywidualny program lub tok nauki.
- Uczeń, któremu został ustalony indywidualny program lub tok nauki może być promowany do klasy programowo wyższej poza normalnym trybem z końcem lub w ciągu roku szkolnego.
§ 38
Egzaminy promocyjne
- W celu przeprowadzenia egzaminu promocyjnego w zakresie instrumentu głównego, zgodnie
z Rozporządzeniem MKiDN w sprawie oceniania i klasyfikowania, z uwzględnieniem aktualnych zmian - dyrektor szkoły powołuje komisję w składzie :
- dyrektor szkoły jako przewodniczący
- nauczyciel uczący ucznia danego przedmiotu
- nauczyciel (nauczyciele) tego samego lub pokrewnego przedmiotu.
- Ocenę z egzaminu promocyjnego ustala się na podstawie liczby uzyskanych punktów wg. skali zgodnie
z § 36. Ocenę stanowi średnia arytmetyczna punktów wystawionych przez poszczególnych członków komisji.
- Przy ocenie z egzaminu promocyjnego uwzględnia się w szczególności jakość wykonania artystycznego oraz wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki zajęć edukacyjnych.
- Z przeprowadzonego egzaminu promocyjnego sporządza się protokół, zawierający imię i nazwisko ucznia, skład komisji, datę egzaminu, pytania egzaminacyjne lub program egzaminu oraz ocenę ustaloną przez komisję.
- Terminy egzaminów promocyjnych wyznacza dyrektor szkoły, nie później niż w dniu poprzedzającym dzień zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
- Uczeń, który z przyczyn losowych lub zdrowotnych nie przystąpił do egzaminu promocyjnego
w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie wyznaczonym wyznaczonym przez dyrektora szkoły.
- W uzasadnionych przypadkach rada pedagogiczna może zwolnić ucznia z egzaminu promocyjnego. Klasyfikacyjną ocenę końcoworoczną ustala w tym przypadku nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne.
- Oceny śródroczne i końcoworoczne ze wszystkich innych zajęć obowiązkowych niż instrument główny ustala nauczyciel danych zajęć.
- Laureaci ogólnopolskich konkursów, przesłuchań i przeglądów w zakresie przedmiotów artystycznych, których organizatorem jest Centrum Edukacji Artystycznej, otrzymują z danych zajęć artystycznych celującą ocenę końcoworoczną (semestralną).
§ 39
Szczegółowe warunki oceniania uczniów i tryb przeprowadzania egzaminów :
- W klasie I (pierwszej) cyklu sześcioletniego oceny z instrumentu głównego i przedmiotów teoretycznych
po I i II semestrze wystawia nauczyciel.
- Z instrumentu głównego odbywają się egzaminy promocyjne w klasach II - VI cyklu sześcioletniego oraz
w klasach I - IV cyklu czteroletniego. Egzaminy z instrumentu głównego w klasie VI cyklu sześcioletniego i w klasie IV cyklu czteroletniego
przeprowadza się w trybie egzaminu promocyjnego.
- Oceny śródroczne i końcoworoczne ze wszystkich innych zajęć obowiązkowych, niż instrument główny ustala nauczyciel danych zajęć.
- Terminy egzaminów promocyjnych wyznacza dyrektor szkoły w porozumieniu z Radą Pedagogiczną.
- Rada Pedagogiczna może w uzasadnionych przypadkach losowych zwolnić ucznia z egzaminu promocyjnego. Ocenę ustala w tym przypadku nauczyciel.
§ 40
- W uzasadnionych przypadkach uczeń może, na własną prośbę lub prośbę rodziców (prawnych opiekunów), za zgodą Rady Pedagogicznej, realizować obowiązkowe zajęcia edukacyjne określone
w planie nauczania danej klasy w ciągu 2 (dwóch) kolejnych lat,
w łącznym wymiarze godzin nie przekraczającym wymiaru godzin przewidzianego dla tej klasy.
- Uczeń, o którym mowa w ust. 1, nie jest klasyfikowany w pierwszym roku realizacji obowiązkowych zajęć edukacyjnych.
§ 41
Promowanie polega na zatwierdzenie przez radę pedagogiczną wyników końcoworocznej klasyfikacji i obejmuje podjęcie uchwał o :
- promowaniu uczniów do klas programowo wyższych lub ukończeniu szkoły,
- wyróżnieniu i odznaczeniu uczniów.
§ 42
Uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych otrzymał klasyfikacyjną ocenę końcoworoczną wyższą od stopnia niedostatecznego, a w przypadku instrumentu głównego i kształcenia słuchu stopnia dopuszczającego.
§ 43
Uczeń, który w wyniku klasyfikacji końcoworocznej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej z wyróżnieniem.
§ 44
- Ustalona przez nauczyciela niedostateczna ocena klasyfikacyjna końcoworoczna, w przypadku instrumentu głównego, a w przypadku kształcenia słuchu ocena dopuszczająca może być zmieniona tylko w wyniku egzaminu poprawkowego
- Ocena klasyfikacyjna końcoworoczna ustalona przez komisję w trybie egzaminu promocyjnego nie może być zmieniona.
- Egzamin poprawkowy może zdawać uczeń, który w wyniku klasyfikacji końcoworocznej otrzymał jedną ocenę niedostateczną, albo z instrumentu głównego lub z kształcenia słuchu ocenę dopuszczającą.
W wyjątkowych przypadkach rada pedagogiczna może
wyrazić zgodę na egzamin poprawkowy z dwóch przedmiotów.
- Termin egzaminu poprawkowego wyznacza dyrektor szkoły do dnia zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych. Egzamin poprawkowy przeprowadza się nie później, niż w ostatnim tygodniu ferii letnich.
- Egzamin poprawkowy przeprowadza powołana przez dyrektora szkoły komisja w składzie:
- dyrektor szkoły jako przewodniczący komisji
- nauczyciel uczący ucznia danego przedmiotu
- nauczyciel tego samego lub pokrewnego przedmiotu
- Nauczyciel wyznaczony do pracy w w/w komisji może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje w skład komisji innego nauczyciela tego samego lub pokrewnego przedmiotu.
- Z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporządza się protokół, zawierający w szczególności :
- imię i nazwisko ucznia,
- nazwę przedmiotu i datę egzaminu,
- skład komisji,
- pytania egzaminacyjne lub program egzaminu,
- uzyskaną ocenę
- stwierdzenie uogólniające : "Decyzją komisji egzaminacyjnej zdał egzamin poprawkowy / nie zdał egzaminu poprawkowego".
- do protokołu załącza się również pisemną pracę ucznia.
- Uczeń, który z przyczyn losowych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie wyznaczonym przez dyrektora szkoły.
§ 45
- Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że końcoworoczna (śródroczna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych została ustalona niezgodnie
z przepisami prawa, dotyczącymi trybu ustalania tej oceny. Zastrzeżenia mogą być zgłoszone w terminie 7 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
- W przypadku stwierdzenia, że końcoworoczna (śródroczna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, dyrektor szkoły powołuje komisję, która :
- 2.1. W przypadku końcoworocznej (śródrocznej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia, oraz ustala końcoworoczną (śródroczną) ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych
- Termin sprawdzianu, o którym mowa, uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami).
- W skład komisji wchodzą :
- dyrektor szkoły jako przewodniczący komisji
- nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne
- dwóch nauczycieli z danej lub innej szkoły tego samego typu, prowadzących takie same lub pokrewne zajęcia
- Nauczyciel wyznaczony do pracy w w/w komisji może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje w skład komisji innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym, że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.
- Ustalona przez komisję końcoworoczna (śródroczna) ocena klasyfikacyjna nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny. Ustalona przez komisję ocena jest ostateczna, z wyjątkiem niedostatecznej oceny końcoworocznej (śródrocznej) oceny klasyfikacyjnej,
a w przypadku oceny z instrumentu głównego
i kształcenia słuchu - oceny niedostatecznej lub dopuszczającej, która może być zmieniona tylko w wyniku egzaminu poprawkowego.
- Z prac komisji sporządza się protokół zawierający w szczególności :
- imię i nazwisko ucznia
- skład komisji
- termin sprawdzianu
- zadania sprawdzające lub program,
- wynik sprawdzianu oraz ustaloną ocenę.
Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
- Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do sprawdzianu w terminie wyznaczonym, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez dyrektora szkoły.
§ 46
- Uczeń, który nie spełnił warunków określonych w § 42 i § 44 podlega skreśleniu z listy uczniów, chyba,
że rada pedagogiczna wyrazi zgodę na powtarzanie klasy.
- W ciągu całego cyklu kształcenia w danym typie szkoły uczeń może powtarzać klasę tylko jeden raz.
§ 47
- Uczeń kończy szkołę muzyczną I stopnia, jeżeli na zakończenie klasy programowo najwyższej spełnił warunki określone w § 42.
- Do ucznia, który na zakończenie klasy programowo najwyższej nie spełnił warunków określonych w § 42
i § 44 stosuje się odpowiednio § 46.
§ 48
Warunkiem ubiegania się kandydata o przyjęcie do klasy pierwszej szkoły muzycznej I stopnia jest :
- w przypadku cyklu 6-letniego : ukończenie 6 lat i nie przekroczenie 10 roku życia
- w przypadku cyklu 4-letniego : ukończenie 10 lat i nie przekroczenie 16 roku życia
§ 49
- Kwalifikacja kandydatów do placówek artystycznych odbywa się na podstawie badania przydatności.
- Terminy składania podań o przyjęcie do placówki oraz datę badania przydatności ustala dyrektor szkoły.
- Szkoła może zażądać dodatkowo przedłożenia przez kandydata wypełnionego kwestionariusza oraz opinii lekarza specjalisty lub wyników badań specjalistycznych.
§ 50
- W celu przeprowadzenia badania przydatności kandydatów, dyrektor szkoły powołuje spośród nauczycieli szkolną komisję rekrutacyjno - kwalifikacyjną, zwaną dalej "Komisją" i wyznacza jej przewodniczącego.
- W pracach Komisji mogą uczestniczyć osoby z ośrodków współpracujących ze szkołą np. poradni psychologiczno - pedagogicznej.
§ 51
- Badanie przydatności kandydatów w szkole muzycznej I stopnia polega na sprawdzeniu uzdolnień muzycznych, warunków fizycznych, predyspozycji do nauki gry na określonym instrumencie, poziomu dojrzałości szkolnej.
- Sposób i zakres przeprowadzania przydatności kandydatów ustala Komisja. Szkoła prowadzi dla kandydatów poradnictwo obejmujące w szczególności informację o zasadach przyjęć, warunkach nauki
i programie kształcenia.
§ 52
- Oceny badania przydatności kandydatów ustala Komisja według obowiązującej skali punktowej.
- Po każdej części badania przydatności Komisja wpisuje do protokołu uzyskane przez kandydata wyniki, odrębnie dla każdej części badania przydatności .
- Z przebiegu badania przydatności Komisja sporządza protokół zawierający listę kandydatów zakwalifikowanych i listę kandydatów niezakwalifikowanych oraz uzyskane przez nich oceny.
§ 53
- Decyzję o przyjęciu do szkoły na podstawie badania przydatności kandydatów podejmuje dyrektor szkoły.
- Dyrektor ogłasza listę kandydatów przyjętych do szkoły w ciągu tygodnia od daty zakończenia badania przydatności.
- W indywidualnych przypadkach kandydat do szkoły może ubiegać się o przyjęcie do klasy programowo wyższej, niż pierwsza.
- Decyzję o przyjęciu kandydata do klasy wyższej niż pierwsza podejmuje dyrektor szkoły na podstawie ustalenia przez komisję predyspozycji i poziomu umiejętności odpowiadających programowi klasy, do której kandydat ma być przyjęty.
§ 54
Dopuszcza się możliwość przyjmowania ucznia z innej szkoły artystycznej tego samego typu i kierunku kształcenia.
§ 55
W szczególnie uzasadnionych przypadkach uczeń może być przyjęty w ciągu roku szkolnego, w trybie określonym w § 53 ust.4 oraz § 56.
§ 56
Ewentualne różnice programowe z przedmiotów objętych nauką w szkole, do której uczeń przechodzi, są uzupełniane w czasie i według zasad ustalonych przez nauczycieli tych przedmiotów.
§ 57
- SSM I stopnia może prowadzić dla kandydatów poradnictwo obejmujące w szczególności informację
o zasadach przyjęć, warunkach nauki i programie kształcenia.
- Szkoła może prowadzić:
- okresową działalność konsultacyjną, między innymi w formie zajęć praktycznych, kursów, akcji otwartej szkoły.
- wstępne badania zainteresowań i uzdolnień kandydatów i na tej podstawie określanie możliwości
i celowości wyboru przez kandydata danego kierunku kształcenia.
- Kandydaci ubiegający się o przyjęcie do szkoły składają podanie wraz z wypełnionym kwestionariuszem.
§ 58
Podstawą rozpoczęcia przez ucznia nauki lub jej kontynuowania jest podpisanie przez rodzica (prawnego opiekuna) umowy zawartej z Zarządem.
§ 59
Ścisła współpraca rodziców z dyrektorem i Radą pedagogiczną szkoły jest realizowana zgodnie z Art. 98 ust. 2 pkt. 2 Ustawy Prawo oświatowe, określającym organizację i formy współdziałania szkoły z rodzicami w zakresie nauczania, wychowania, opieki i profilaktyki.
§ 60
- Zgodnie z art. 98 ust. 1 pkt.26 Ustawy Prawo oświatowe szkoła posiada i stosuje podczas ważnych uroczystości sztandar szkoły.
- Szkoła używa pieczęci okrągłej i podłużnej zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
- Szkoła posiada uprawnienia do wystawienia legitymacji szkolnej, do czego używa małej pieczęci okrągłej.
§ 61
- Likwidacja Szkoły może nastąpić na podstawie art.169 Ustawy Prawo oświatowe w przypadku:
- niepodjęcia działalności przez szkołę lub placówkę w terminie wskazanym w zgłoszeniu do ewidencji
- stwierdzenia w trybie nadzoru pedagogicznego, że działalność szkoły jest niezgodna z przepisami Ustawy Prawo oświatowe, wydanych na ich podstawie rozporządzeń, lub statutem - jeśli szkoła w wyznaczonym terminie nie zastosowała się do polecenia organu sprawującego nadzór pedagogiczny, o którym mowa w art. 180 ust.2 i nie usunęła uchybień.
- zaprzestania działalności przez szkołę przez okres dłuższy, niż 3 miesiące.
- Organ prowadzący zawiadamia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego o zamiarze likwidacji Szkoły na 6 miesięcy przez planowanym terminem likwidacji.
§ 62
Członkowie organów Szkoły wymienionych w §10, rodzice i opiekunowie, pracownicy Szkoły oraz inne podmioty współdziałające ze Szkołą zobowiązani są do przestrzegania statutu Szkoły oraz regulaminów i zarządzeń organów Szkoły wydanych na podstawie uprawnień statutowych.
§ 63
Niniejszy Statut został opracowany na podstawie przepisów prawa:
- art.7 ust.3 z dn. 07.09.1991 r. Ustawy Prawo oświatowe (Dz.U. z 2016 r. poz.1943 z późn. zmianami w :
- 2016 r. (poz. 1954, 1985 i 2169)
- 2017 r. poz. 60 i 949.
- Ustawy z dn. 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59 i 949)
- Ustawy z dn. 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 60 ze zm.) art. 322, art. 364.
- Dotychczasowych przepisów wykonawczych wydanych na podstawie przepisu art. 60 ust.2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty w zakresie dotyczącym ramowych statutów szkół publicznych artystycznych - zachowujących moc w odniesieniu do szkół artystycznych
- Treści obowiązkowych statutów - ustawa - Prawo oświatowe (art. 98, art. 99) we wszystkich szkołach artystycznych,
- Rozporządzenia MKiDN z dn. 05.11.2014 r. w sprawie ramowych statutów publicznych szkół i placówek artystycznych (D.U. z 2014 r. poz. 1646
- Ustawy Prawo oświatowe -art. 113: zgodnie z Rozporządzeniem Ministra KiDN dot. szczegółowej organizacji publicznych szkół i placówek artystycznych, uwzględniającym prawidłową realizację celów
i zadań szkół i placówek artystycznych, w tym:
- elementy tworzące nazwę szkoły (placówki artystycznej)
- tryb nadawania imienia szkole i placówce artystycznej
- warunki i sposób używania nazwy szkoły, na pieczęciach, tablicy urzędowej i sztandarze,
- warunki tworzenia stanowisk kierowniczych w szkole artystycznej
- formy organizacji obowiązkowych zajęć edukacyjnych
- zakres informacji, jakie powinny być zawarte w arkuszu organizacji szkoły i placówki artystycznej).
- Ustawy Prawo oświatowe - art. 169 w sprawie Statutu szkoły niepublicznej - dot. przypadków, w jakich wpis do ewidencji niepublicznych szkół artystycznych podlega wykreśleniu.
- Rozporządzenia MKiDN z dnia 31 sierpnia 2012 r. w sprawie prowadzenia działalności innowacyjnej
i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki artystyczne (Dz.U. z 2012 r. poz.999)
- Rozporządzenia MKiDN z dn. 25 lutego 2011 r. w sprawie dopuszczenia do użytku w szkołach artystycznych programów oraz dopuszczania do użytku szkolnego podręczników dla szkół artystycznych (Dz.U. z 2011 r. Nr 52, poz.268)
- Przepisów zawartych w Ustawie Prawo oświatowe art. 44 zd - 44 zp, art. 44 zg ust.9, art. 44 zj, art. 44 e, art. 44 zf w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w publicznych szkołach i placówkach artystycznych
- Rozporządzenia MKiDN w sprawie prowadzenia przez publiczne szkoły i placówki artystyczne dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji
- Rozporządzenia MKiDN w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli szkół artystycznych
- Rozporządzenia MKiDN w sprawie warunków i trybu przyjmowania uczniów do publicznych szkół
i placówek artystycznych oraz przechodzenia z jednych typów szkół do innych.
- Rozporządzenia MKiDN w sprawie sprawowania nadzoru pedagogicznego .
§ 64
- Statut Społecznej Szkoły Muzycznej I stopnia im. Władysława Szpilmana w Łodzi został opracowany przez Radę pedagogiczną Społecznej Szkoły Muzycznej I st. im.Wł.Szpilmana w Łodzi i uchwalony na posiedzeniu Zarządu Stowarzyszenia Centrum Rozwoju Artystycznego "Maestria" w dniu 24.08.2018 r.
- Uchwała wchodzi w życie z dniem uchwalenia, w wymieniony statut stanowi załącznik do niniejszej uchwały.
- Wykonanie uchwały powierza się dyrektorowi szkoły.
|