Rekrutacja
|
REGULAMIN REKRUTACJI
w Społecznej Szkole Muzycznej I stopnia im Władysława Szpilmana w Łodzi na rok szkolny 2024 / 2025 |
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (tekst jednolity Dz.U. z 2021 r. poz.1082)
- Rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 09 kwietnia 2019 r. w sprawie warunków i trybu przyjmowania uczniów do publicznych szkół i placówek artystycznych oraz przechodzenia z jednych szkół do innych (Dz.U..z 2019 r. poz. 686);
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dn. 20 marca 2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem Covid-19 (Dz.U. 2020 poz.493 z póżn.zm.)
- Statut Społecznej Szkoły Muzycznej I st. im.Władysława Szpilmana w Łodzi
§ 1
Ogólne zasady rekrutacji:
- Do klasy I SSM I stopnia przyjmuje się uczniów na instrumenty: fortepian, skrzypce, flet, gitara, klarnet.
- Ostateczną decyzję w sprawie przyjęcia kandydata do danego cyklu kształcenia podejmuje Dyrektor Szkoły.
- Do klasy I SSM I stopnia cyklu sześcioletniego przyjmowane są dzieci w wieku od 6 do 10 lat.
Dopuszcza się możliwość przyjęcia kandydata, który w danym roku szkolnym kończy 6 lat, jeśli dziecko:
- posiada opinię o możliwości rozpoczęcia nauki w szkole podstawowej, wydaną przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną.
- Do klasy I-szej SSM I stopnia cyklu czteroletniego dzieci i młodzież w wieku od 10 do 16 lat.
- Kandydaci ubiegający o przyjęcie do szkoły składają wniosek i kwestionariusz elektronicznie lub osobiście u dyrektora szkoły w terminie od dnia 01 marca do dnia 15 maja 2022 r. w pierwszym terminie oraz do dnia 15 września 2022 r. w drugim terminie.
Do wniosku należy dołączyć:
- zaświadczenie lekarskie o braku przeciwwskazań zdrowotnych do podjęcia kształcenia w szkole muzycznej I stopnia, wydane przez lekarza podstawowej opieki zdrowotnej
- Terminy zajęć przygotowawczych do egzaminu wstępnego - ustala dyrektor szkoły. Badanie predyspozycji do kształcenia muzycznego ma miejsce od 15 maja 2022 r. do zakończenia zajęć dydaktycznych w pierwszym terminie oraz od dnia 15 września do 30 września 2022 r. w drugim terminie.
- Dyrektor szkoły może zażądać dodatkowo przedłożenia przez kandydata opinii lekarza specjalisty lub wyników badań specjalistycznych
- O przyjęciu decyduje badanie predyspozycji do gry na określonym instrumencie oraz badanie uzdolnień muzycznych.
- Termin badania predyspozycji muzycznych ustala dyrektor szkoły.
- Badanie przydatności do klasy I poprzedzone jest zajęciami przygotowawczymi prowadzonymi przez nauczycieli rytmiki lub teorii muzyki.
- W celu przeprowadzenia rekrutacji do klas pierwszych SSM I st. im. Wł.Szpilmana w Łodzi dyrektor powołuje spośród nauczycieli Komisję Rekrutacyjną.
- W skład Komisji wchodzą : dyrektor szkoły oraz nauczyciele przedmiotów ogólno muzycznych i nauczyciele instrumentaliści.
- Z przebiegu badania komisja sporządza protokół zawierający listę kandydatów zakwalifikowanych oraz listę kandydatów niezakwalifikowanych.
- Dla uczniów zdających do klas wyższych niż pierwsza zakres i treści egzaminów określany jest indywidualnie
- Protokoły z przebiegu badania przydatności kandydatów są przechowywane w szkole przez okres kształcenia uczniów w szkole.
- Decyzję o przyjęciu kandydata do szkoły podejmuje Dyrektor Szkoły w oparciu o protokół Komisji Rekrutacyjnej z przeprowadzonego badania predyspozycji muzycznych.
- Dyrektor ustala limit wolnych miejsc w każdej specjalności.
- Lista osób przyjętych jest ustalana w oparciu o wyniki wszystkich części badania przydatności do klas I-szych wszystkich kandydatów danej specjalności.
- Do SSM I stopnia zostają przyjęci kandydaci, którzy otrzymali największą ilość punktów w danej specjalności, jednak nie mniej niż 38 punktów w skali 60 punktowej z badania predyspozycji muzycznych.
- W przypadku zdawania do wyższej klasy kryteria przyjęć są zgodne z kryteriami oceniania w zakresie poszczególnych przedmiotów, z których zdawany jest egzamin
- Listy uczniów przyjętych do szkoły wywieszane są na tablicy ogłoszeń w terminie trzech dni od zakończenia egzaminów wstępnych lub badania przydatności.
- Kandydaci, którzy zdali egzamin, a nie zostali przyjęci z powodu braku miejsc znajdują się na liście rezerwowej.
- Dyrektor szkoły, w przypadku zaistnienia możliwości dodatkowego przyjęcia do szkoły, powiadamia kandydatów w kolejności wskazanej na liście rezerwowej.
- W uzasadnionych przypadkach komisja może wnioskować, po zdaniu odpowiednich egzaminów, o przyjęcie kandydata do klasy wyższej klasy niż pierwsza oraz może zaproponować inny instrument niż określony w podaniu ucznia.
- Dla kandydata, o którym mowa w ust.24 przeprowadza się egzamin kwalifikacyjny, który ma na celu sprawdzenie, czy predyspozycje i poziom umiejętności kandydata odpowiadają programowi klasy, do której kandydat ma być przyjęty.
- Egzamin kwalifikacyjny obejmuje:
- egzamin praktyczny z przygotowanych utworów muzycznych
- egzamin z przedmiotów teoretycznych
- W celu przeprowadzenia egzaminu kwalifikacyjnego dyrektor szkoły powołuje komisję kwalifikacyjną, wyznacza jej przewodniczącego oraz określa zadania członków tej komisji.
- Do zadań komisji kwalifikacyjnej należy w szczególności sporządzenie protokołu z egzaminu kwalifikacyjnego zawierającego ocenę predyspozycji, poziomu wiedzy i umiejętności kandydata oraz przekazanie protokołu dyrektorowi szkoły.
- Dyrektor szkoły na podstawie oceny zawartej w protokole podejmuje decyzję o przyjęciu kandydata do klasy wyższej, niż pierwsza.
- W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się możliwość przechodzenia ucznia z jednej szkoły artystycznej do innej tego samego typu i kierunku kształcenia za zgodą dyrektora szkoły, do której uczeń przechodzi, w ciągu roku szkolnego lub z końcem roku szkolnego, na podstawie świadectwa szkolnego lub przesłuchania przez komisję szkoły, do której uczeń przechodzi.
- Różnice programowe z przedmiotów objętych nauką w szkole, do której uczeń przechodzi, są uzupełniane w czasie i według zasad ustalonych przez nauczycieli tych przedmiotów.
§ 2
Cykle nauczania:
Sześcioletni cykl nauczania ( dzieci w wieku od 6-10 lat)
Zajęcia odbywają się w godzinach popołudniowych;
- klasy o małej liczbie uczniów;
- indywidualizacja kształcenia;
- nauka gry na fortepianie, skrzypcach, gitarze, flecie, klarnecie, i innych instrumentach.
- przedmioty teorii muzyki: kształcenie słuchu, rytmika, audycje muzyczne oraz zespoły wokalne i instrumentalne.
Czteroletni cykl nauczania ( dzieci i młodzież w wieku od 11 do 16 lat)
- nauka gry na wiolonczeli, kontrabasie, harfie, gitarze, akordeonie, flecie, klarnecie, rogu, saksofonie, oboju, fagocie, trąbce, fortepianie, puzonie i perkusji;
- przedmioty teorii muzyki - kształcenie słuchu, audycje muzyczne oraz chór, orkiestra i zespoły kameralne.
§ 3
BADANIE PREDYSPOZYCJI I UZDOLNIEŃ MUZYCZNYCH
- Test, badający przydatność kandydata do Społecznej Szkoły Muzycznej I st. im.Wł.Szpilmana w Łodzi, zawiera zadania badające następujące obszary:
- słuch melodyczny,
- słuch harmoniczny,
- pamięć muzyczną
- poczucie rytmu.
- Maksymalna łączna liczba punktów z testu badającego predyspozycje muzyczne kandydatów do SSM I st. w Łodzi dla obu cyklów kształcenia wynosi 60 punków i sumuje się kolejno poszczególnych obszarów badania.
- Wyniki badania predyspozycji każdego kandydata w postaci punktów z poszczególnych obszarów badania umieszczane są w protokole indywidualnym oraz zbiorowym.
- Słuch melodyczny i harmoniczny
- Odtwarzanie pojedynczych dźwięków - powtarzanie głosem po usłyszeniu zagranego dźwięku na klawiaturze lub zaśpiewanego głosem.
- Powtarzanie motywów melodyczno-rytmicznych - powtarzanie głosem po uprzednim zagraniu na klawiaturze lub zaśpiewaniu.
- Porównywanie melodii (czy zmieniona, czy nie).
- Porównywanie akordów (taki sam, inny).
- Rozpoznawanie ilości dźwięków (1, 2, dużo) zagranych na klawiaturze harmonicznie (jednocześnie).
- Zaśpiewanie ostatniego dźwięku (toniki) melodii zagranej na fortepianie.
- Badanie koordynacji ruchowej.
- Pamięć muzyczna.
- Odszukanie dźwięków w obrębie kwinty - odszukanie na klawiaturze po uprzednim zagraniu i wyznaczeniu zakresu klawiszy.
- Prezentacja piosenki :
- Pamięć melodii i rytmu.
- Pamięć tekstu.
- Intonacja.
Elementy te są oceniane na podstawie zaśpiewanej, dowolnej znanej dziecku piosenki (lub przygotowanej na kursie przygotowawczym).
- Poczucie rytmu.
- Powtarzanie rytmów - wyklaskanie po uprzednim wyklaskaniu lub wystukaniu.
§ 4
- W przypadku, gdy liczba kandydatów, którzy uzyskali taką samą liczbę punktów w badaniu predyspozycji - jest większa, niż liczba miejsc, Komisja Rekrutacyjna szkoły podejmuje decyzję o przyjęciu kandydata w oparciu o dodatkowe kryteria:
- wielodzietność rodziny kandydata
- niepełnosprawność kandydata
- samotne wychowywanie kandydata w rodzinie
- objęcie kandydata pieczą zastępczą.
- W przypadku braku miejsca na instrument wskazany przez kandydata lub jego rodzica (prawnego opiekuna), Komisja Rekrutacyjna może zaproponować przyjęcie tego kandydata na inny instrument.
§ 5
W uzasadnionych przypadkach, w szczególności przy zmianie miejsca zamieszkania, uczeń może być przyjęty do Społecznej Szkoły Muzycznej I st. im.Wł.Szpilmana w Łodzi w ciągu roku szkolnego.
§ 6
Złożenie kwestionariusza o przyjęcie do Społecznej Szkoły Muzycznej I stopnia im. Wł.Szpilmana w Łodzi jest równoznaczne z zapoznaniem się z Regulaminem Rekrutacji tejże szkoły.
§ 7
Szkoła prowadzi dla kandydatów nieodpłatne poradnictwo, obejmujące informowanie o warunkach rekrutacji i nauki oraz programie kształcenia.
§ 8
Podczas trwania pandemii COVID-19 i w okresie zamknięcia szkół (lockdown) przyjęcia do klas pierwszych Społecznej Szkoły Muzycznej I st. im.Wl.Szpilmana w Łodzi odbywają się drogą elektroniczną.
§ 9
Regulamin Rekrutacji Społecznej Szkoły Muzycznej I stopnia im. Wł.Szpilmana w Łodzi został uchwalony przez radę pedagogiczną w dn. 31.08.2022 i wchodzi w życie z dniem uchwalenia.
|
|